Gezond ouder worden

Als kind had je volop energie en was je elke dag buiten te vinden. Je was fysiek bezig en zat uren in de frisse buitenlucht. Je sliep goed, at goed en je dacht niet eens na over je gezondheid. In je tienerjaren gebeurt er van alles met je lichaam. Je slaapritme en brein dat zich verder ontwikkelt gooien een hoop in de war. Je sport misschien al minder, maakt je meer zorgen over school en vriendjes en langzaam aan verdwijnt het zorgeloze leventje. Daarna ga je aan het werk, krijg je een relatie, koop je een huis en als sporten en gezond eten al niet meer boven aan je lijstje stond, dan verschuift het nu nog verder naar beneden. Misschien staat het niet eens meer op je lijstje en nemen alle andere zaken je leven over.

Wakker worden

Er komt een moment dat je ineens wakker schrikt. Vaak is dit als je kinderen zelf kinderen krijgen en je een fitte opa of oma wilt zijn. Het kunnen ook gezondheidsklachten zijn die op beginnen te spelen. Je neemt je leven eens flink onder de loep om je vinger te kunnen leggen op wat er aan de hand is. Op deze manier wil je namelijk niet oud worden. Dus hoe krijg je het voor elkaar om je leven weer zo in te richten, dat je beetje bij beetje weer dat kind wordt dat zo graag in de buitenlucht speelde? Kun je hem of haar nog voelen?

Bewustwording

Zodra je je bewust bent van je situatie, kun je bijna je kop niet meer in het zand steken. Er zit een bepaalde levenslust in je, die ervoor gaat zorgen dat je weer in contact komt met die persoon die je vroeger was. Die persoon die urenlang naar beestjes in het bos kon kijken, of graag naar het weiland aan het eind van de straat liep om de pony’s te aaien. Je lag in het gras met vriendjes of vriendinnetjes en keek naar de wolken. Het leven was luchtig en mooi en je wil die positiviteit weer terug brengen in je huidige leven. En dus pak je met beide handen aan.

Actie ondernemen

Je gaat samen met je partner eens op een rijtje zetten wat je allemaal kunt doen om gezond oud te worden. Wat heb je hiervoor nodig, behalve af en toe elkaars motivatie en steun? Denk aan kleine dingen die kunnen helpen, zoals naar de supermarkt fietsen of elke avond een wandeling maken, zodat je met een frisse neus ’s avonds het bed in gaat. Maar kijk ook naar je eetgewoonten. Eet je gezond en niet te veel? Als je ouder wordt gaat je stofwisseling langzamer werken, dus wat kun je doen om hier beter mee om te gaan?

Dromen

Gezond oud worden betekent niet dat het einde eraan zit te komen en je achter de geraniums hierop moet gaan zitten wachten. Wat wil je nog doen en zien op deze mooie planeet? Ga bij vrienden langs die je lang niet hebt gezien. Of ga naar plaatsen waar je nog nooit bent geweest. Koop een camper en maak een rondreis als de kleinkinderen niet meer je zorg zijn. Maak een verlanglijstje met alle leuke en bijzondere dingen die je nog wilt doen en kijk hoe je die kunt gaan realiseren. Het leven is wat je er zelf van maakt en alleen jij kunt ervoor zorgen dat je leuk oud wordt.

Zaken regelen

Zodra je je gedachten op orde hebt is het zaak dat je het e.e.a. regelt voor later, wanneer je er niet meer bent. Het is heel normaal om ook hier over na te denken. Dit geeft je een rustig gevoel jegens familie en vrienden. Denk voorbeeld aan je nalatenschap. Wat gaat er met je woning gebeuren en met jouw kostbare spullen in en rondom het huis? Dit alles kun je netjes laten opnemen in een testament. Het mooie hiervan is dat er direct duidelijkheid is voor je nabestaanden. Zo hoeven zij geen uitgebreide discussies te voeren over hoe jouw kostbaarheden eerlijk verdeeld moeten worden. Hetzelfde geldt voor een uitvaartverzekering. Deze kost al gauw 8.000 euro. Wie gaat dit betalen? Het zou fijn zijn als jouw nabestaanden kunnen genieten van jouw erfenis en deze niet direct hoeven te verpanden om jouw uitvaart te betalen.