Het verschil tussen gezond en gelukkig

Pak er even pen en papier bij. Teken een groot vierkant en deel dit vierkant van boven naar beneden en van links naar rechts in tweeën. Je hebt nu vier vlakken. Links naast het vak linksonder schrijf je ‘ongelukkig’ en links naast het vak linksboven schrijf je ‘gelukkig’. Langs de bovenlijn schrijf je bij het linker vlak ‘gezond’ en bij het rechter vlak ‘ongezond’. Je kunt de vlakken eventueel nog een kleurtje geven: linksboven wordt groen, rechtsonder wordt rood en de twee overige vlakken worden oranje. Dit eenvoudige kwadrant kun je gebruiken om je huidige situatie in kaart te brengen. Waar zou je jezelf plaatsen op dit moment?

In een oogopslag

Het kwadrant is natuurlijk maar een klein hulpmiddel. Maar als je het in hebt gekleurd kan het wel confronterend zijn. Belangrijker is, waarom je jezelf in een bepaald vlak hebt geplaatst. Waar ben je niet tevreden mee? Je kunt als je de vlakken groot genoeg hebt gemaakt, elk vlak vullen met waarom je wel of niet gelukkig of gezond bent. Waar ben je blij mee en waar ben je minder blij mee? Denk aan voorbeelden als niet blij met je werk, te weinig tijd voor sporten of hobby’s, een relatie waar je niet zeker over bent, recent gestopt met roken en ga zo maar verder. Je krijgt een overzicht van hoe je je nu voelt, zwart op wit op papier.

Bewustwording van jezelf

De kleuren in het kwadrant en de woorden erin, maken je bewust van de stand van zaken in je leven. En zodra je je bewust bent van een stukje ontevredenheid – of het nu gezond of gelukkig is of allebei – heb je een drijfveer gevonden om aanpassingen te doen. Pak een nieuw vel papier en teken een nieuw kwadrant. Leg het gevulde kwadrant links van je en het nieuwe, lege kwadrant rechts van je. Zijn er zaken in het rode vlak die je aan wilt pakken? Schrijf dan op dezelfde plek in het nieuwe kwadrant welke mogelijke manieren je ziet om hier verbetering in aan te brengen.

Realistische aanpak

Natuurlijk wil je het liefst van ‘geen tijd om te sporten’ naar ‘volgend jaar de Himalaya beklimmen’, maar denk eerst eens aan de tussenstapjes. Een flinke berg beklimmen kan altijd nog, maar wat heb je nodig om in de richting van het doel te werken? Denk niet te moeilijk. Begin met elke avond een half uur wandelen. Voel het effect op je lichaam en durf een extra stap te zetten. In het weekend ga je naar een natuurgebied en volg je een wandelroute, of je neemt deel aan de avondvierdaagse. Hoe fitter je wordt, hoe meer je voelt wat het voor je lichaam doet. Je krijgt er weer energie door en krijgt ook zin om andere dingen in het kwadrant aan te pakken. Je gaat eens kritisch kijken wat er allemaal in je koelkast en kastjes staat. Wat kan gezonder? Misschien ga je een workshop Ayurvedisch koken volgen of besluit je alleen nog maar biologische groenten en fruit in je maaltijden te verwerken.

Conclusie werken met kwadrant

Het eerste kwadrant maakt je bewust, het tweede zet je hopelijk aan om je gezond en gelukkig zijn een bewust punt op jouw agenda te maken. Het hoeft niet ingewikkeld en je hebt er echt niet altijd een therapeut bij nodig. Jij staat aan het roer en jij bepaalt de koers.