Ouderen en fysiek bezig blijven

Wanneer je ouder wordt, kan je lichaam je af en toe in de steek laten. Je bent wellicht steeds vaker en langer voor de televisie gaan zitten, dan je lief zou zijn. Je hebt hulp nodig bij het uit de stoel komen of wandelen en je leunt eigenlijk niet graag op anderen. Toch kan het fijn zijn om wat meer buiten de deur te komen of deel te nemen aan activiteiten die je lichaam fitter houden. Zeker voor de botten en spieren is het goed om getraind te blijven.

Beginnen na een pauze

Wil je weer liever wat actiever worden? Kijk dan wat er bij jou in de buurt georganiseerd wordt voor ouderen. Maak kleine stapjes, niemand verwacht dat je deze zomer de avondvierdaagse gaat lopen. Dus beslis wat voor jou haalbaar is en kijk hoe je dit met tussenstapjes kunt bereiken. Het kan iets kleins zijn als oefeningen voor je spieren doen, zodat je weer met gemak kunt wandelen. Ga ook niet te rap van start en vraag advies als je zelf niet weet hoe je weer wat actiever kunt worden. Als je lichaam fit blijft is het ook makkelijker om je geest te onderhouden.

Hulpmiddelen

Vaak wil je er niet aan, maar hulpmiddelen kunnen een prima uitkomst zijn als je op dit moment nog niet zelfstandig de deur uit kunt. Een rollator geeft je ineens meer vrijheid om wel die frisse neus te gaan nemen en een blokje om te doen. Je kunt het ook gebruiken om een kleine boodschap bij de buurtsuper te doen of als rustpunt als je even genoeg activiteiten ondernomen hebt. Vraag bij de instanties na welke hulpmiddelen er zijn en hoe je hieraan kunt komen. Het geeft je net dat steuntje in de rug om weer actiever te worden.

Eenzaamheid

Je denkt er vaak niet aan, maar de fysieke gesteldheid van de mens is vaak de indirecte oorzaak van het percentage ouderen dat zich eenzaam voelt. Iemand die makkelijk kan bewegen, loopt een paar minuutjes naar het buurthuis voor een spelletjesavond. Of je wandelt naar de fysiotherapeut om je wekelijkse oefeningen onder begeleiding te doen. Zodra je de deur uit stapt is daar de buitenwereld met familie en vrienden, buurtgenoten en allerlei faciliteiten waar je weer gebruik van kunt maken. Wie weet ga je maak je van je favoriete sport van vroeger nu wel je hobby en ga je elke week ontspannen zwemmen in het lokale zwembad. Je fysieke gesteldheid gaat met sprongen vooruit.