Tijd maken voor je gezondheid

Hoe vaak gebeurt het je niet, dat je had gepland om deze week te beginnen met je hardloopschema, maar er is weer iets tussen gekomen? Op het werk hebben ze een deadline te halen en er wordt van je verwacht dat je ’s avonds wat langer doorwerkt. Je beste vriendin staat plots op de stoep om te vertellen dat ze gaat trouwen en in al jullie enthousiasme gaan jullie meteen afspreken voor het passen van trouwjurken en alle bijbehorende items. En als je alle spontane momenten voorbij bent, je hebt gekookt en nestelt je lekker naast je lief op de bank, dan is er geen tijd en geen zin meer om die sportschoenen aan te trekken en de deur uit te gaan.

Plan je sportactiviteiten

Hoe lastig het ook is, sporten doe je voor jezelf en dus kun je deze afspraak met jezelf dan ook maar het beste in je agenda zetten. Het klinkt misschien heel klinisch, maar je agenda is vaak je leidraad voor de werkweek en het weekend. Kinderen wegbrengen naar en ophalen van school, naar hobby’s, sport, muziekles brengen, in het weekend boodschappen doen, vrienden entertainen, het huis aan kant maken… er blijft weinig tijd over als je het niet bewust voor jezelf inplant. Heb je een huishouden, gezin en baan? Moet het allemaal perfect? Nee, het mag best iets minder. Het belangrijkste ben jij uiteindelijk. En dus moet je goed voor jezelf zorgen en af en toe eens nee zeggen tegen een etentje met vrienden.

Van een beetje tijd, naar meer tijd voor jezelf

En het hoeft natuurlijk niet altijd om sport te gaan. Je kunt een moment voor jezelf ook gebruiken om eindelijk die cursus mindfulness eens te gaan doen. Een avond in de week moet echt wel te doen zijn. Goede afspraken maken met je partner en kinderen en de voorbereidingen doen, zodat je met een gerust hart een uurtje of anderhalf het honk kunt verlaten. Of spreek een avond in het weekend af, dat de badkamer een ‘no go area’ is, omdat je je dan heerlijk verwent met een warm bad en een maskertje. Het hoeft niet lang, duur of ver weg te zijn. Het kan al heel dichtbij. Begin klein en bouw je momenten uit, totdat het goed voelt en alles weer in balans is.

Balans houden

Je lichaam en hoofd voelen het goed aan, wanneer je in balans bent. Ook al lijk je soms zoekende, je weet diep van binnen echt wel waar je behoefte aan hebt. Gezond blijven, betekent ook creatief durven zijn en eens af te wijken van het normale ritme. Het lijkt in het begin misschien veel energie te kosten, maar uiteindelijk krijg je er juist energie van. Je horizon verbreedt, je leert nieuwe mensen kennen en je wordt fitter en blijer. Je lichaam is je dankbaar voor alle stappen die je durft te zetten. Dus ga die deur uit, wandel, fiets, ren, start met een nieuwe hobby of ga een leuke workshop doen. Werk aan je eigen geluk en voel het effect hiervan op je gezondheid.